Juridiske emner

Uansett hvilken virksomhet du jobber i vil det være ulike juridiske forhold som gjør seg gjeldene. Det kan fort komme opp spørsmål til hvilke rettigheter og forpliktelser det følger med de forskjellige selskapsformene. Videre vil det komme tilhørende spørsmål om blant annet vedtekter, aksjonæravtaler og ansettelsesvilkår. Du sparer deg mye tid og penger ved å ha kontroll over hvilke regler som gjelder i ulike situasjoner. Vi tilbyr kurs som gir deg en solid innføring i vedtekter, avtaler, krav og formalia.

Juridiske Emner

Kurs med mange styremedlemmer som lærer for å bli autoriserte styremedlemmer

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Intensiv kurshelg

Vi har satt sammen en intensiv helg hvor du får en grundig opplæring i styrearbeid og ansvaret. Vi tilbyr forelesninger i blant annet grunnleggende styrearbeid og regnskap. For optimal læring har vi satt sammen varierte oppgaver og individuelle utfordringer. Bli med på en helg tilrettelagt for egenutvikling og nettverksbygging.

Varighet: helg
Kurs for mange styremedlemmer som lærer for å bli autoriserte styremedlemmer

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer modul

Modulbasert

Dette er en ordning der du kan sette sammen en progresjon som passer for deg. Velg deg spesialfag blant de obligatoriske kursene. Her bygger du på med ett og ett kurs i et eget tempo og på det stedet som passer for deg. Til slutt vil du få et autorisasjonsbevis og muligheten til å laste opp din CV i vår base for styrerekruttering.

Varighet: 5 x 6 timer
Møte med styret for å snakke om selskapsledelse og eierstyring

Corporate governance

Eierstyring og selskapsledelse

Corporate governance dreier seg om eierstyring og selskapsledelse. Med støtte i den norske anbefalingen (NUES) skal børsnoterte selskaper, og andre selskaper som anbefalingen passer for, ha eierstyring og selskapsledelse som klargjør rollefordelinger. Med dette kurset vil vi gi deg en systematisk gjennomgang av emnet.

Ledelsen foretar due diligence for å avdekke eventuelle de ulike sidene ved bedriften de skal kjøpe eller selge

Due diligence prosesser i praksis

En gjennomgang av virksomheten

Dette er et intensivt kurs der vi går grundig gjennom due diligence prosessen fra start til slutt. Kurset tar for seg de viktige hovedområdene og mulighetene ved due diligence prosesser inkludert de utfordringene og risikoene du bør være oppmerksom på. Vi redegjør også for ulike sider av due diligence prosesser ved oppkjøp og salg av bedrift.

Det er en rekke krav og regler som følger med når man gjør en emisjon

Emisjon og investorpresentasjon

Ny kapital og nye eiere

Kurset tar for seg de juridiske, formelle og praktiske sidene ved emisjon der det utstedes nye aksjer i selskapet og andre grunner til økt kapital. Kurset tar for seg tegningsinnbydelser, oversikten over informasjonen knyttet til verdipapirer, og hvilke krav som settes til disse. Du vil også lære om hvordan du kan presentere prosjekter for investorer.

Det kan være avgjørende for virksomhetens fremtid at vedtektene er gjennomtenkte og velskrevet

Vedtekter, aksjonær og partneravtaler

Forankring av interesser

Dette er et kurs som retter seg direkte mot eiere, medeiere og partnere/deltakere i ulike virksomheter og selskapsformer. Kurset handler om rolleavklaring for eier, deltaker, styremedlem og ansatt. Videre går vi gjennom hvilke forpliktelser og rettigheter eier og deltaker har i de ulike virksomhetene og selskapsformene.