Entreprenørbransjen | Den Norske Konsulentforening
Ansatt med ansvar for regnskapet i firmaet/bedriften

Entreprenørbransjen

Tall og regnskapsforståelse for «ikke-økonomer»

Har du en stilling som stadig utfordrer din økonomi- og regnskapsforståelse? Skal du evaluere regnskapstall, utarbeide budsjetter eller bidra i en økonomisk beslutningsprosess? Opplever du at du kunnskapen ikke strekker helt til?

• For deg som ikke er økonom, men som har budsjett- og avdelingsansvar eller trenger å forstå prosjektregnskap
  • Få forståelse for prosjektregnskap og økonomi
  • Lær sammenhengen mellom budsjett, prosjektregnskap, selskapets regnskap og likviditet
  • Slik sikrer du en god budsjettprosess

Kurset passer for deg som ikke er økonom, men som har budsjett- og avdelingsansvar, samt mellomledere, prosjektledere og regnskapsmedarbeidere som trenger en oppdatering innen prosjektregnskaps- og økonomiforståelse. Dette er ikke et regnskapskurs med opplæring i bilagsføring og regnskapsavslutning.

Sliter du med å forstå sammenhengen mellom prosjektregnskapet og det offisielle regnskapet? Er det vanskelig å forstå hvorfor prosjektregnskapet ikke viser samme tall som selskapets regnskap? Er det krevende å forstå de regnskapsmessige og økonomiske sammenhengene i bedriften? Dette er du ikke alene om, og deltakelse på kurset vil sette deg i stand til å forstå dette på en bedre måte.

På kurset vil du lære om bruk av prosjektregnskap som økonomisk styringsverktøy. Du får praktisk kunnskap om økonomi, og lærer hva tallene i regnskapet og i økonomiske rapporter egentlig gir deg av informasjon.
Ved å forstå det store økonomiske bildet, står du bedre rustet til å forutse hvordan dine beslutninger vil påvirke det økonomiske resultatet.

Kursinnhold:

• Slik leser og forstår du regnskapet.
  • Forskjellen mellom regnskap og likviditet.
  • Hvilken informasjon gir resultatregnskapet?
  • Hva inneholder balansen og hva kan du lese ut av den?
  • Bruk av prosjektregnskap.
  • Slik sikrer du en god budsjettprosess.
  • Ha innsikt nok til å forsvare dine synspunkter med tall.
  • Vurdering av nøkkeltall du styrer etter og beregning av lønnsomhet i investeringer.

Andre kurs: