Bygg- og anleggskontrakter | Den Norske Konsulentforening
Regnskapet blir ført

Bygg- og anleggskontrakter

En innføring i regnskap, likviditet og skatt

Sliter du med å forstå regnskapet og føler at verdien av dine anleggskontrakter ikke reflekteres tilstrekkelig i regnskapet? Synes du at bruken av penger (likvider) ikke avspeiles i regnskapet?

• Sliter du med å forstå regnskapet og føler at verdien av dine anleggskontrakter ikke reflekteres tilstrekkelig i regnskapet?
  • Er det vanskelig å følge føringene fra anleggskontraktene til prosjektregnskapet, det offisielle regnskapet og likviditet?
  • Få teorien inn gjennom gode praktiske oppgaver og eksempler

Kurset er rettet mot bygg- og anleggsbransjen. Kurset passer for ledere på alle nivå i virksomheter som ønsker forståelse av den regnskapsmessige håndteringen av anleggskontrakter. Det er ingen krav eller forutsetning til regnskapsmessig forståelse for å kunne delta på dette kurset.

Opplever du at du ikke får inntektsføre riktige verdier fra dine anleggsprosjekter i årsregnskapet i forhold til fremdrift og penger brukt i prosjektet? Synes du at det er vanskelig å følge føringene fra anleggskontraktene til prosjektregnskapet, det offisielle regnskapet og likviditet?  Dette er en kjent problemstilling for mange entreprenører og utbyggere, og gjennom å delta på kurset vil du bli i bedre stand til å håndtere denne.

Kurset gir en praktisk og elementær innføring i regelverket for anleggskontrakter og de vurderinger som kreves i regnskapsloven, bokføringsloven og skatteloven. På kurset skal vi se på likviditetsbehovet i anleggsperioden og gi en forståelse av hvorfor det ikke er de samme verdiene vi ser i resultatregnskapet. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av teori/innføring i regelverket og noen praktiske oppgaver.

Formålet med dette kurset er å skape forståelse for den regnskapsmessige verdivurdering av fremdriften i dine anleggsprosjekter, samt å gi kursdeltakerne en forståelse av forskjellene mellom prosjektregnskapet, det offisielle regnskapet og likviditetsbehovet gjennom anleggsperioden.

Kursinnhold:

• Generell regnskapsforståelse.
  • Forskjeller mellom regnskap og likviditet.
  • Regnskap for anleggskontrakter.
  • Hvilke kostnader og inntekter inkluderes i anleggskontrakten?
  • Prosjektregnskapet.
  • Løpende avregning.
  • Hvilke kostnader og inntekter inkluderes i prosjektregnskapet?
  • Skatt av anleggskontrakter/tilvirkningskontrakter.
  • Praktiske oppgaver.

Andre kurs: